*

Pekka Linnainen Estofennian kirjeenvaihtaja – näkökulmia Suomeen, Viroon ja väliin toinen toisiinsa

Finnair

Älä lupaa jos et osaa

Kun Suomeen pyrkii tuhansia pakolaisia, on hienoa, että ihmiset tarjoavat turvaa vaikka turvapaikkaa hakeville. Omaa kotiaan! Kaksi vuotta sitten näin tehtiin ja luultavasti myös eilen.

Kannattaa kuitenkin aina miettiä etukäteen haluaako muille suojaa vai itselle julkisuutta. Jos haluaa pakolaisen turva-asunnosta julkisen vihan kohteen, se kannattaa ilmoittaa heti miten julkisuudessa. Jos haluaa auttaa turvapaikanhakijaa, kannattaa toimia hiljaa. Tarvitsijat saavat turvallisen paikan, talo jää palamatta.

***

Miksi pienemmät eivät saa osuuttaan?

Kun puhutaan pörssiyhtiöiden johtajien palkoista, monet vetoavat siihen, että ei niillä ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta kun niitä johtajia on kuitenkin niin vähän. Ihan sama mitä niille maksetaan. "Ja omistajathan ne maksavat - ihan omistaan" (muka).  Niin varmaan ajateltiin Finnairin hallituksessakin.

Halla-Aho, Finnair ja "Luottokorttipakko"

OHA-ALLAH
äsh ... Halla-Aho siis, olisi mielestäni sopivampi jäljelle jääneiden perussuomalasten presidentti(ehdokas) kuin tuo sinänsä soma kansanedustaja: Laura Huhtasaari. Mutta, onnea ehdokkuudelle. Siitä vaan koko kansan mielipidejohtajaksi tai mielipideohjaajaksi. Muuten ... puhdistus on onnistunut persuissa - enää 2 ulos painostettavaa ja sitten puolue on "mies ja ääni"-puolue.

Valtio-omistajan tahto, vai vain ystävällinen toivomus?

Finnairissa päätettiin, että lisäeläkkeitä ei makseta (Toimitusjohtajsa Mika Vehviläinen 9.2.2013).  Yhtiö alkoi noudattaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston neuvoa, jonka mielestä lisäeläkkeitä ei enää pidä valtioyhtiöissä käyttää.  Vuoden 2016 linjausten perusteella valtio edellyttää omistajana aina, että palkitseminen on kohtuullista ja oikeudenmukaista. Tähän yhtyvät varmasti myös  oikeuden ja kohtuuden nimissä kaikki pienomistajat ja suurin osa keskiluokkaista Suomea. Näin ainakin oletan?

Onko Suomella varaa lopettaa yleisilmailu Helsingissä?

Aamulehti uutisoi 12.7. miten Tampere-Pirkkala voittaa Helsingin ajaessa alas yleisilmailutoimintaa ja koulutusta. Taustalla ovat myös suuret julkiset investoinnit joilla Tampere-Pirkkalan toimintaa ja lentokoulutusta tuetaan. Yle uutisoi 13.7. Tampere-Pirkkalan matkustajamäärien, varsinkin kansainvälisten, kasvusta. Lentoliikenne kasvaa nyt huimaa vauhtia, ja lentoyhtiöt kamppailevat lentäjäpulan kanssa.

Vuokralentoemäntien kyydissä Finnairilla

Pari vuotta sitten Finnair  ulkoisti  Hongkongin ja Singaporen reittien matkustamotyöt. Suomalaisten tilalle  tuli matalapalkkaisia paikallisia, norjalaisen firman kautta.  Finnairin "konseptia" kyllä  toteutetaan, mutta palvelukulttuuri putosi jonnekin. Turistiluokassa  matkustajan kontaktipinta henkilöstöön tietenkin on olematon, mutta koneen etupäässä sillä on merkitystä.

 

Helsinki-Vantaa on Vironkin portti maailmalle

Viron kansainvälinen edustuslentokenttä ei sijaitse Tallinnassa, vaan Vantaalla, josta tulisi luoda tiheä ja mukava yhdysliikenne yli Suomenlahden. Näin arvioi virolaisessa Äripäev-talouslehdessä sijoittaja Jaak Roosaare. Helsinki-Vantaan reittiverkosto saa kehuja – toisin kuin "kujanjuoksuksi" kutsuttu jatkoyhteys Tallinnaan.

Suomen kehno lentoliikenne tulee kalliiksi kansantaloudellemme

Suomen lentolippujen korkeasta hintatasosta on käyty vilkasta keskusteluja jo vuosien ajan. Viimeksi Finavia on vastannut valituksiin kertomalla, että lentolippujen reaaliset hinnat ovat laskeneet Suomessa 90-luvun alun jälkeen. Tämä on toki erittäin hyvä uutinen, mutta globaalisti lentolippujen hinnat ovat romahtaneet. Reilussa 40 vuodessa lentolippujen hinnasta on sulanut noin 70 %. 

Oneworldista jäljellä pisteet ja tasot, laukkujen saumaton siirto loppui

 

Finnair  on ilmeisesti jättänyt tiedottamatta - ainakaan laajasti -  oneworld-allianssinsa  oleellisesta heikennyksestä:  liittolaistenkaan laukkuja  ei enää siirretä vaihtokentillä,  jos jatkosegmentti ei ole samalla lipulla. Muutos on tapahtunut jo kesäkuussa.

 

Järjestelyistään tunnettu Harri Sailas valtion sijoitusyhtiö Solidiumin johtoon

Valtion sijoitusyhtiö Solidiumin hallituksen puheenjohtajaksi on valittu eläköitynyt Harri Sailas, joka muistetaan ennen kaikkea hänen lukuisista luottamustehtävistään ja johtotoimistaan. Sailas toimii puheenjohtajana myös Finavian ja Alkon hallituksissa. Ennen eläköitymistään Sailas ehti tekemään yli 30 vuoden mittaisen uran paratiisijärjestelyistä tunnetussa pankkikonserni Nordeassa sekä sen edeltäjissä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä