*

Pekka Linnainen Estofennian kirjeenvaihtaja – näkökulmia Suomeen, Viroon ja väliin toinen toisiinsa

Sulaudumme Viron kanssa yhdeksi?

Viron talouslehti Äripäev julkaisi toukokuussa pääkirjoituksen otsikolla Saame Soomega üheks. Siinä pohdittiin Suomen ja Viron talouksien sulautumista, muuttumista yhdeksi. Toimituksen oman kannan mukaan maiden intressissä on lähentyminen ja yhteensulautuminen. Lähitulevaisuudessa, kun Suomen ja Viron yhteiset edut myös tiedostetaan, taloudet kietoutuvat toisiinsa entistä vahvemmin.

Uudelle Virolle tiivis yhteys Suomeen on ollut lehden mukaan yksi talouden kulmakivistä. Suomalaisissa se aika ajoin herättää niin pelkoa kuin ihailua, arveli lehti. Joka tapauksessa Suomi on ollut esikuvana ja mittapuuna, johon Viro on voinut verrata taloudellisen kehityksensä nopeutta.

Mitä annettavaa Virolla on Suomelle?

Tulevaisuudenkin etuna Äripäev näkee Viron joustavuuden, sitä varsinkin työmarkkinoilla. Suomen keskeiset vientisektorit ovat viime vuosina kokeneet kovia. Jäykät työmarkkinat ovat vain vahvistaneet näiden alojen ongelmia, kun Viro on selviytynyt paremmin talouskasvun hidastumisesta.

"Hyvä, että oma Nokia jäi meiltä löytämättä." Sellaisen tukialuksen uppoaminen halvaannuttaisi suuren osan taloudesta. Virossa ei ole yksittäisiä hallitsevia liiketoiminta-alueita.  Maassa on kylläkin Ericsson, jonka tuotanto muodostaa 10 prosenttia viennistä, mutta se ei ole verrattavissa Nokian merkitykseen Suomessa. Ruotsalaisyhtiö peri asemansa ja myös toimitilansa Elcoteqilta, jonka huippuvuosien osuus Viron kokonaisviennistä oli kaksinkertainen. Ykkösviejän aseman Elcoteq otti jo vuonna 1994.

Emme ole kilpailijoita, vaan kumppaneita

Lehti korostaa useampaan otteeseen, että tiivis yhteys pohjoiseen naapuriin on Viron etu. Siksi suomalaisiin tulisi suhtautua lähtökohtaisesti kuin kumppaneihin, ei kuten kilpailijoihin. Erilaisissa skenaarioissa on varoitettu, että Viro voi muuttua Suomen takapihaksi, johon siirretään vain työvoimavaltaisia alihankintoja. Väistämättä Viro on vielä joitain aikoja alihankkijan roolissa, mutta juuri tiivis sidonnaisuus Suomeen auttaa vapautumaan tästä roolista nopeammin.

Kumppanien ei pitäisi lehden mukaan taittaa peistä siitä, pystytetäänkö maakaasuterminaali tälle vai tuolle puolen Suomenlahtea. LNG-terminaalia tärkeämpää on yhdistää kaasumarkkinat merenalaisella putkella kuten sähkömarkkinat jo nyt Estlink-merikaapeleilla. Kiistely sijoituspaikasta on yksittäinen, mutta hyvä esimerkki kivuliaasta yhteistyöstä, jota maat lähestyvät ahtaasta näkökulmastaan.

Jos on sulauduttava, parempi toisiimme

Suomen ja Viron talouksien yhteensulautuminen on molempien maiden etu. Tässä lauseessa kiteytyy talouslehden  sanoma.  Se on myös väistämättömän toteamus, mutta ei sellaisena uutta.

Jaan Kross kirjoitti kymmenen vuotta sitten, kuinka hän on seurannut Suomen ja Viron väestöjen hidasta siirtymistä yhä lähemmäs Suomenlahtea. Hän näki silmissään sen johtavan piankin suomalais-virolaisen metropolin syntyyn. Nyt tämä on jo lähes todellisuutta: ei hallinnollisesti, mutta henkisesti.

”Suomalaiset ovat meille, ehkei niinkään etnisesti, mutta vähintään kieleltään hyväksyttävin kansa sulautumiseen." Nämä sanat Jaan Kross osoitti vanhalle ylioppilasseuralleen sinimustavalkoisen lipun 120-vuotisjuhlan kunniaksi. Hän pyysi syvästi, ettei Eesti Üliopilaste Selts vastustaisi luonnollista kehitystä, vaan ryhtyisi tukemaan sen mahdollisimman sujuvaa ja kivutonta etenemistä.

Näin sanoivat kaukonäköiset virolaiset. Tämä blogi seuraa yhteistä tulevaisuutta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Joko sitä tunnelia lahden ali koverretaan. Mieluummin tuplaleveysraiteilla, jos mahdollista.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Todennäköisesti. Käytännössä nopeammin kuin byrokratiassa, vaikka parempi olisi päinvastoin

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Tunneli Suomesta Viroon. Helsinki–Tallinna-rautatietunneli on merenalainen rautatietunneli, joka yhdistäisi Suomen rautatiet Baltian ja edelleen Keski-Euroopan rataverkkoon.

Yhteys Eurooppaan parantaisi Suomen kilpailukykyä ja nopeuttaisi kuljetuksia ja liikkumista Suomen ja Euroopan välillä. Emme olisi liian riippuvaisia merikuljetuksista, rikkidirektiivistä emmekä satamista.

Rautatieyhteys antaisi lisää liikkumavaraa ja vahvistaisi Suomen asemaa osana taloudellista ja henkistä eurooppaa. Suomi ei olisi enää saari.

Helsinki Tallinna tunneli olisi vain 10 kilometriä pidempi kuin Kanaalitunneli. Kustannusarvio likkuu aikaisempien arvioiden mukaan noin 3 mrd euroa. Suomen osuus voisi olla kolmannes kustannuksista.

Markku Laaksonen

Tunneli Suomesta Viroon. Helsinki–Tallinna-rautatietunneli on merenalainen rautatietunneli, joka yhdistäisi Suomen rautatiet Baltian ja edelleen Keski-Euroopan rataverkkoon.

Mihin tunneli yhdistyisi, eteenpäin ei ole mitään (modernia) rautatietä Saksan verkkoon. Yhdistäminen on vain muutaman hassusn poliitikon haave. Matkaa on 1600km ja viisi valtiota, joilla on muitakin infran prioriteetteja.
Kannattavampaa on yhdistää Suomi Ruotsin, Pohjoismaihin markkinoihin ja edelleen valmista verkkoa pitkin Keski-Eurooppaan, tunneli Tanska - Saksa välille on tulossa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Niin. En ole asiantuntija, mutta tämä Helsinki/Porkkala-Tallinna tunneliyhteys on ollut esillä jo kymmeniä vuosia. Muita merenalaisia tunneleita ei ole edes esittety.

Käytännössä tunneli Suomen ja Ruotsin välille länsisuomesta esim Gävleen on yli 200 kilometrin tuubi. Vaikka ihminnen on käynyt kuussa jo 45 vuotta sitten, taitaa näin pitkän tunnelin rakentaminen olla liian suuri haaste ja kustannuksiltaan kannattamaton.

Kyllä näillä Venäjän rataleveyksillä pääsee vaikka Moskovasta Nizzaa, Berliiniin tai Pariisiin. On siellä junaterminaaleja jossa junaa vaihdetaan tai telejä vaunujen alle.

Suomesta oli Railship varustamo joka kuljetti junavaunuja Suomen ja Saksan välillä. Telit vaihdettiin Turussa euroopan rataleveyteen ja lastattiin laivaan ja päinvastoin.

Markku Laaksonen Vastaus kommenttiin #22

"välille länsisuomesta esim Gävleen on yli 200 kilometrin tuubi."

Ei pelkkää tunnelia ajatella, vaan silta-tunneli yhdistelmää Merenkurkun paikkeilta, erään suomalaisprof:n äskettäisen perustellun esityksen mukaan.

Telinvaihto on tehtävä, nykyisin Venäjällä Brest' n liepeillä, ehkä muuallakin, mutta tarvitaan suurnopeusradat. Ne ovat Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, ja Euroopassa, ei Baltiassa eikä Puolassa. Liikennevolyymi Tanskan salmien yli on eri suurusluokkaa kuin Suomi- tai (Suomi+Baltian maat) - Keski-Eurooppa välillä.
Vaihtoehtojen kannattavuutta on ehkä laskettu. Pelkkä tunneli Helsinki-Tallinna ei oikein anna mitään lisäarvoa nykyiselle lauttayhteydelle, Tallinnan satamasta on päästävä Eurooppaan nopeasti.

Risto Koivula

" Helsinki Tallinna tunneli olisi vain 10 kilometriä pidempi kuin Kanaalitunneli. Kustannusarvio likkuu aikaisempien arvioiden mukaan noin 3 mrd euroa. Suomen osuus voisi olla kolmannes kustannuksista. "

Tampereella "sijoitettiin" 10% tuosta turhaan keskustatunneliin, joka lisäksi mm. varmisti, että ikinä ei tule oikeata metrojunaa.

Moni huusi Aamupaska-lehdessä (nimi muutettu, en mainosta...), joka ajoi tunnelia, että sijoitetaan nekin Helsinki-Tallinna tunneliin, niin sadaan ainkin jotakin varmaa hyötyä taloudelle. Mutta kun ei.

Jukka Laine

Mitähän ne yhteiset edut on?

Pietarin talousalue on lähellä molempia. Molempien maiden talous on voimakkaasti Venäjä riippuvainen. Tunnelin sijasta vaihtoehtona olisikin maantie.

Viron talous on voimakkaasti EU-tukien varassa.

http://www.talouselama.fi/uutiset/silikonirinnat+s...

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Venäjän kauhu,,molemmat eu;ssa ja kääk-natossa ja molemmissa sanavapaus ja toimiva oikeusjärjestelmä,,kremlin kauhuskenaario !

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita

Öh, siis puuttuu enää sananvapaus ja toimiva oikeusjärjestelmä. Oletan, että tuo kääk-nato on akuankkaa. Molemmat edelleen EU:ssa? Eikö siitä Eurostoliitosta päästä millään eroon...

Jukka Laine

Virolle maksetaan nykyisestä politiikasta. Viro saa enemmän EU-tukia kuin kykenee keräämään veroja. Ei ole vaikea ennakoida mihin Viron ''talousihme'' perustuu.

Investoinnit Virossa ovat erittäin alhaisia ja esimerkiksi Tallinan lähiöt ovat täysin samassa kunnossa kuin neuvostoajan lopussa. Virossa on sananvapaus, kuhan se ei ole ristiriidassa maan etujen kanssa.

Molempien alueiden, niin Suomen kuin Eestin, etu olisi kaupan vapautuminen Pietarin talousalueen kanssa. Nyt EU sääntelee geopolitiikkaamme.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #13

Se kaupan vapautuminen näyttää nyt olevan kovasti myötätuulessa. Pakottet ovat siitä todisteena. Venäjä ei muuten tule harjoittamaan koskaan vapaakauppaa kenenkään kanssa. Tullikäytäntö, korruptio ja byrokratia on niin raskasta, että sillä elää satojatuhansia virkamiehiä Venäjällä.

Se vaatisi kyllä Pietarin talousalueen rajan siirtämistä Viron ja Suomen länsirajoille.

Jani Inha

Hei sinä ryssän kätyri.
Muistan kun olin n.6-vuotias, ukkini kertoi tarinan sodasta. Hän oli ryhmänsä kanssa ollut tiedustelureissulla ja matkan saatossa oli poikennut kuselle sivuun muusta ryhmästä. Asioilla ollessaan hän oli yhtäkkiä katsonut kun vihollissotilas oli samoilla asioilla kun ukkini ja hetken toisiaan pienessä hämmennyksessä katseltuaan kummallekkin tuli kiire kaivaa "kättäpidempi" hollille. Voitte arvata kumpi voitti. On vieläkin trofee suvun hallussa. ;)
Jos Suomessa olisi poikkeustilalaki voimassa niin Laineenkin olisi paras pysytellä siellä Terijoen puolella.
Tässä on vielä oikein hyvä biisi, se kertoo Simo Häyhästä(Suomalainen tarkka-ampuja, 400+ kaatoa takana, kunnia hänen muistolleen).:
https://www.youtube.com/watch?v=s1fZHoHkoRo

Käyttäjän PekkaLinnainen kuva
Pekka Linnainen

Pietarin talousalueen merkitys on kiistaton. Kaukaa katsoen olemme Suomenlahdella yhdessä "kasvukolmiossa", kuten toistakymmentä vuotta sitten juhlapuheissa visioitiin. Esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Suomen kaupungeilla on E18-tien liittyvä "Pohjoisen kasvukäytävän" hanke. Ajatus on logistiikan ja liiketoiminnan virtaaminen väylällä Pietari–Kotka–Helsinki–Turku–Tukholma. "Tarjolla tuhansia työpaikkoja, miljardeja euroja ja toimiva liikennejärjestelmä", markkinoivat Elyt kumppaneineen.

Totta kai E18:ta upotetut miljoonat tulee tienata takaisin, mutta ei tule unohtaa, että Suomenlahdn eteläpuolella kulkee E20: Pietari–Narva–Tallinna–Paldiski–Tukholma. Se ei tokikaan ole nykytilassaan kovin kilpailukykyinen, mutta olennaista on kilpailutilanne, jota katsomme kumpikin Pietariin vain omasta näkökulmastamme, juuri kuin Äripäev-lehden viittamassa LNG-kiistelyssä. Suomenlahti on kokonaisuutena kolmen maan talouden kasvukäytävä, eikä vain sen pohjois- tai etelälaita.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ainakin rakennustyömailla on paljon virolaisia, kymmenientuhansien suomalaisten työttömien rakennustyöläisten harmiksi. Paljon on perustettu myös yrityksiä ja tytäryhtiöitä Viroon halvemman työvoiman ja verotuksen takia.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Väliaikaista. Suomessa on edullisempi verotus jos tienestit on matalat.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mutta ei tartte maksaa ollenkaan veroja oliko kolmen tai neljän kuukauden työrupeamasta. Virolaisella Lemminkäisellä on kätevää kierrättä työläisia vaikka Tampereen tunnelityömaalla.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen Vastaus kommenttiin #10

Lemminkäinen on Suomalainen firma.Mistä olet saanut käsityksen,ettei veroa tarvitse maksaa?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #15

Lemminkäisellä on yhtiö myös Virossa.
Kato verotuslainsäädäntö.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen Vastaus kommenttiin #16

Kyllä sinä jaksat jankuttaa.Lemminkäinen on Suomalainen yhtiö,jolla on liiketoimintaa muissakin maissa.Lemminkäinen Oyj (LEM)

Sillä saa olla toimipiste vaikka hevon kuusessa.Vaikka olisi joka puolella maapalloa,onhan sillä venäjälläkin jne.

Sen toimialuetta on Venäjä sekä Itämeren ympäristö ja pälä,pälä.Ja nyt loppu mun osalta jankutus.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #26

#26
Margaretan juttuja lukiessa on vastuu lukijalla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #27

Aivan, minä vastaan vain niiden kirjoittamisesta en tulkinnoista ja muiden juttuja luen aina omalla vastuullani.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #26

Totta hitossa Lemminkäinen on suomalainen. Mutta sillä on oma pulju myös Virossa joten ilmeisesti suomalainen Lemminkäinen voi käyttää virolaista Lemminkäistä alihankkijana ja siten saada itselleen tai työntekijöilleen jotain veroetuja joita on turha minulta kysyä kun en ole alaan perehtynyt.
Konstit on monet, sanoi mummu kun kissalla pöydän pyyhki

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

mutta vähintään kieleltään..
Kuulostaa vaan ei ole niin helppoa.

Virossa on erilainen yrityspolitiikka ja lait jne.kuin Suomessa.Toisaalta siellä toimitaan,niin täällä ihmetellään ja laaditaan kieltolakeja,ettei vaan kukaan....

Tunneli piti rakentaa jo 30 v.sitten,eivät vaan ole päässeet jauhamisesta pidemälle.Kuten tuttua.

Kulttuurierotkin ovat suuret,vaikka muuta kuvitellaan.Virossa on aivan oma kulttuurinsa,ei kohtaa ihan heti Suomalaisen kanssa.

Mihin sitten Suomipoika tai tyttö siirtää firmansa ja pakopaikkansa?Mihin viron työntekijät tienaamaan?

Palkkaerot ovat niin suuret ja sos.turva erot jne.No,ei kauaa kun virossakin aletaan olla EU-tasolla hinnoissa,siinä maat kohtaavat,Tallinna ja pääkaupunki alueen hintataso ei paljoa enää jää Suomesta,jos kohta ollenkaan.Ja heidän palkoillaan alkaa olla ylivoimainen.Ruuan hinta kolminkertaistunut,vesi,sähkö jne.
Ei mene enää Suomalainenkaan sinne elvistelemään rahoillaan,ei ole varaa.

Toki köyhyys ei ole kadonnut,eikä kaikki venäjän vallan merkitkään.Vielä on tarjontaa muustakin kuin ruuasta..
Vähän aikaa 1990 vasta itsenäistynyt ,nettosaaja vielä,vaan kyllä hommat muuttuu sielläkin.Ei mennäkkään niin vaan bisnestä tekemään enää.EU iskee kyllä likaiset näppinsä joka maahan,jonka sen on valtaansa saanut.
Vaikka viro kyllä piti pintansa neuvotteluissa,paremmin kuin pyllynnuolijat Suomesta.

Eiköhän ole Suomenkin parempi lakata se EU:n takapuolen lipominen,ja toimia kuten muutkin eu-maat,eli laatia omat säännöt ja lukea lakia sinne suuntaan ,oman maan eduksi(kuten viro)ja hoitaa omat systeeminsä ihan itse.Tämä valehtelu millä suomalaisia kusetetaan pakkolakien ja muun direktiivi viidakon kera,on aivan omaa ,itse keksittyä lakien värkkäämistä,ihmisten elämän hankaloittamiseksi,ja maksumiehenä pitämisessä.Vallankahvassa roikkuvat, verorahoilla elävät mitään aikaan saamattomat,politiikan pellet,eivät aja kuin omaa etuaan.Ammattipolitiikot,eli siis mediapellet jotka ovat opetelleet p:n puhumisen ja valehtelun taidon.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eläkeläisille ei ole helppoa Virossa. Monille ei ole myönnetty edes kansallisuutta.
Pitäisikö suomalaistenkin oppia viroa jos Suomi sulautuisi(?sic!) Viroon?

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Ainakin maantiet on paremmassa kunnossa Virossa kuin täällä Keski-Suomessa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Onhan Virossa yhä vitaalisuutta ja tuoreutta sekä vahva ymmärrys oman kulttuurin juurista. Siitä voisi otta oppia.
Lisäksi virolaisilla on mahtava älykäs, anarkistinen ja mustan-sarkastinen huumorintaju sekä rivien välien ymmärrys.
Tähän asti olen törmännyt vain (mm. edellä olevan kaltaisiin) mukaviin virolaisiin. :D
Tunneli taitaa olla vielä taloudellisesti kova haaste...?

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Seppo on meinaan kokemusta tuosta virolaisten huumorintajusta. Saattavat olla aika herkkähipiäisiä kimmokeista. Armas vaimoni on tästä hyvä esimerkki. Kantsii olla välillä tarkkana omista sanomisista.:)

Tunneli tulee jonain päivänä takuuvarmasti. Toisaalta jos ei olisi poikittaisliikennettä, voitaisiin nykyiset laivat sitoa kettingillä toisiinsa kiinni. Avata keula ja perärampit ja kas siinä olisi valmis ponttoonisilta. Sen verran tiuhaan niitä jo nyt menee...

Toisaalta kantsisi aluksi vetää pari letkua, ettei trokareiden ja synttärijuomien hakijoiden tarvitsisi enää laivaan hypätä.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Virolaiset ovat veljeskansamme. Sukulaiskielialuetta ( ei venäjätä). Meillä tulee itsenäisyyttä 100 vuotta täyteen 2017. Virolaisilla on sitä itsenäisyyttä vasta yli 20 vuotta. Tuskin Suomessakaan olot itsenäisyyden alkuvuosina kaikilla helppoja olleet. Me kun maksoimme sotakorvauksia niin virolaiset olivat vieraan vallan alla.

Ilkka Varsio otti esiin juuri sen Suomen vakavan ongelman logistiikan kannalta eli olemme kuin saari, jossa tavarat kulkevat meritse. Tunneli Helsingin ja Tallinnan välillä olisi järkevä ratkaisu.

Euroopassa on vapaa työvoiman liikkuvuus. Täälläkin on Olkiluodon rakennusvaiheessa ollut runsaasti puolalaisia, joiden työsuhteet ovat varmaan osalla olleet työnantajan kannalta sopivan lyhyitä verotuksen kannalta. EU antaa tämän mahdollisuuden. Siihen eivät ole syyllisiä suomalaiset, virolaiset eivätkä muutkaan EU:n kansalaiset. Siksi juuri muutosta EU:hun tarvitaankin ja oikeitten meppien valintaa täältä Suomestakin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Olihan Virokin itsenäinen maailmansotien välissä.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Enoni oli poikasena hankkimassa Virolle sitä ensimmäistä itsenäisyyttä (1920) ratsulähettinä, joten aina on jeesattu veljeskansaa. :D

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Olen tavannut virolaisen laivastoupseeriveteraanin joka oli auttamassa Suomen armeija.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Ma ei ole niivõrd rumalat juttu kaua aega lugeda saanud. Ehk ÄP lihtsalt provotseerib?''

Minun on vaikea nähdä, että Suomi ja Viro yhdistyisivät. Viro on markkinatalousmaa.

Suomi on säännelty sekatalous ja se tuskin kelpaa virolaisille. Suomessa pelkästään töissä käymisen verotus on niin ankaraa, että ei kannata mennä Uudenkaupungin autotehtaalle töihin autoilun korkean verotuksen vuoksi.

Pekka Linnaisen pitää keskutella enemmän virolaisten kanssa. Suomen pitää ensin tehdä työnteko kannattavaksi ja purkaan sääntely.

Ei kaljakärryjen rahtaaminen loskassa Virosta yhdistä maitamme. Virolaiset päinvastoin nauravat porotokille.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/08/19/kolme...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mutta virolaisten kannattaa tulla tänne töihin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kaikkia markkinatalouksia säännellään lainsäädännöllä.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Suomessa pitää tienata 10 x Viron keskipalkan verran päästäkseen ko. maan veroasteeseen. Tämä ei mene itkuporvarin jakoon millään.

Pertti Väänänen

Etelä-Suomen ja Viron sulautuminen toisiinsa edellyttäisi Pietarin alueen heikentymistä, johon ainakaan minä en jaksa uskoa pitkässä juoksussa.

Käyttäjän PekkaLinnainen kuva
Pekka Linnainen

Pietari ei saa todellakaan unohtaa. Sanoisin kuitenkin, että niin Suomen kuin Viron etu on Pietarin taloudellinen vahvistuminen. Edellä kommentoin "Pohjoinen kasvukäytävä"-hanketta, jossa E18:n (Pietari–Kotka–Helsinki–Turku–Tukholma) uskotaan tulevaisuudessa tarjoavan "tuhansia työpaikkoja ja miljardeja euroja". Poliittinen tilanne ei ole tienrakennusta pysäyttänyt. Eteläsuomalaisten hankkeessa ei ole juuri Virolle sanaa uhrattu, mutta outoa olisi ellei siellä jo joku kaavailisi "Eteläistä kasvukäytävää E20": Pietari–Narva–Tallinna–Paldiski–Tukholma.

Kilpailla pitää, mutta mieluummin kumppanuudessa ja toisiamme unohtamatta.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

En nyt puhuisi sentään yhdentymisestä vaan vahvasta yhteistyöstä sukulaiskansojen kesken. Eikö juuri esimerkiksi "tunneli" olisi yksi mahdollisuus molempien maiden yhteistyön keskinäiseen vahvistumiseen.
Pietarin alueen ei tarvitse heikentyä mutta Suomi-Viro akseli vahvistaisi molempia suhteessa Pietariin.
Olen Viron ystävä ja päässyt myös tutustumaan maahan.

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman

Viron ja Suomen yhdistyminen oli ja itsenäisyyden alkuvaiheissa virolaisten ajatuksissa. Taisi muuten meidänkin Jääkärimarssimme sanoituksessa ollut:"Viro, Viena, Aunus Ja Karjalanmaa yks suuri on Suomen valta..." Joten ei ajatus meilläkään ihan vieras tuolloin ollut. Viron suhteen lähentyminen/yhdentyminen on jopa todennäköistä. Ainakin se on toivottavaa.

Käyttäjän PekkaLinnainen kuva
Pekka Linnainen

Hyvä muistuma. Kerrotaan, että Jääkärimarssin sanat muutettiin, koska ne ärsyttivät saksalaisia. Helsingin vapauttajana juhlittu Rüdiger von der Goltz jatkoi Suomesta Liivinmaalle. Cēsisin eli Võnnun taistelussa, jota Virossa nykyään juhlitaan juhannusaattona Voitonpäivänä, hän oli jo virolaisten vastapuolella.

Jaan Kross lopettaa lainaamani tekstin juuri ajatuksiin yhteisvaltiosta: "Suomen–Viron yhteisvaltiolla on ainakin kaksi esi-isää. Se on Gustav Suitsin idea vuodelta 1917, mutta ei pidä myöskään vaieta Konstantin Pätsin ideaa suunnilleen samalta ajalta ja vielä vuodelta 1940."

Viime mainittu oli vaikean ajan jäähyväisviesti, jonka juuri syrjäytetty presidentti jätti lähettiläs Paavo Hynniselle 22.7.1940. Ehkä hän ei ajatellut sitä vain tuon ajan suomalaisille.

Kai Salmi

Virolaiset auttavat meitä.
Suomen valtio on itsenäinen, mutta kansa ei.
Meidän on helpompi itsenäistyä ruotsalaisuuden alamaisina olemisesta, kun virolaiset näyttävät ja toteuttavat omaa erinomaista esimerkkiään. Toimimme yhteistyössä tavallisten kansalaisten tasolla. Pakkoruotsi poistuu.

Toimituksen poiminnat